دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه با مقام معظم رهبری مدظله العالی

باسمه تعالی

سرافرازی و افزایش اعتبار  بین المللی سوریه در پرتو مقاومت

رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی در دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه که در فضایی صمیمانه انجام شد، مقاومت و ایستادگی ملت و نظام سوریه و پیروزی در یک جنگ بین‌المللی را زمینه‌ساز افزایش اعتبار و سرافرازی سوریه دانستند و تأکید کردند: «سوریه در یک جنگ بین‌المللی پیروز شد؛ اعتبار سوریه امروز بسیار بیشتر از گذشته است.» معظم له با اشاره به موفقیت‌های بزرگ سوریه در میادین سیاسی و نظامی گفتند: «سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست، اگرچه آن زمان خرابی‌ها نبود اما احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور به‌عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند.»

این سفر در شرایط ویژه‌ای انجام شده که به لحاظ تحولات پیرامونی منطقه غرب آسیا و سلسله عملیات‌های استشهادی مبارزان فلسطینی که قدرت تصمیم‌گیری را از صهیونیست‌ها سلب کرده است، استثنایی است. و آن را می توان مانور قدرتی  از سوی رئیس جمهور کشوری که به‌رغم همه فشارها و تحریم‌ها و تحمیل‌ جنگ نیابتی جهانی، با قدرت سر پا ایستاده است و مشغول رتق‌وفتق امور دیپلماتیک کشورش است ارزیابی نمود. در مقابل رژیم صهیونیستی بنابر اعتراف تلخ ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق این رژیم، در مسیر زوال قرار گرفته و بیشتر از این‌که به فکر نقش‌آفرینی در آینده منطقه و مسئله جهانی شدن فلسطین باشد، درگیر روند زوال و اضمحلال تدریجی است. لذا رهبر معظم انقلاب مدظله العالی با تأکید بر اینکه امروز رئیس‌جمهور و ملت سوریه نزد ملتهای منطقه سرافراز هستند، افزودند: «برخی از سران کشورهای همسایه ما و شما، با سران رژیم صهیونیستی نشست و برخاست دارند و با یکدیگر قهوه می‌نوشند اما مردم همین کشورها در روز قدس خیابانها را از جمعیت و شعار ضد صهیونیستی پر می‌کنند و این واقعیت امروز منطقه است.»

رهبر معظم انقلاب در این دیدار مهم برچندین مسأله تاکید داشتند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

تقدیر از روحیه‌ی بالای آقای بشار اسد

مقام معظم رهبری مدظله العالی عوامل متعددی را در مقاومت و پیروزی سوریه در جنگ بین‌المللی تأثیرگذار دانستند و خطاب به آقای بشاراسد خاطرنشان کردند: «یکی از مهمترین این عوامل، روحیه بالای شخص جنابعالی است و ان‌شاءالله با همین روحیه بتوانید ویرانی‌های جنگ را نیز بازسازی کنید زیرا کارهای بزرگی پیش روی شما قرار دارد.»

تجلیل از فداکاری‌های شهید حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای برجسته

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی گفتند: «آن شهید بزرگوار تعصّب خاصی به سوریه داشت و به معنی واقعی کلمه فداکاری می‌کرد و رفتار او در سوریه با رفتارش در دفاع مقدس هشت ساله ایران تفاوتی نداشت. شهید سلیمانی و دیگر برجستگان سپاه از جمله شهید همدانی، واقعاً با جان و دل تلاش می‌کردند و به موضوع سوریه همچون یک وظیفه و واجب مقدس می‌نگریستند.»

کم هزینه تر بودن مقاومت نسبت به سازش

راست‌قامتی و ایستادگی سوریه در جنگی بین‌المللی و نابرابر به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نمایشگاهی واقعی برای تجلی مصداقی دو موضوع مهم بود؛ «پیروزی غایی مقاومت» و «کم بودن هزینه مقاومت بر هزینه‌های سازش». مرور هدف‌گذاری‌های نظام سلطه و صهیونیسم جهانی از تحمیل سلسله جنگ‌های نیابتی، با توسل به گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه نشان داد که می‌شود با دستانی خالی اما دلی سرشار از ایمان و باور به امدادهای الهی، مقاومت کرد. امروز سوریه به‌عنوان مرکز ثقل جبهه مقاومت ضد صهیونیستی و سلطه‌گری، دارای این شرافت و جایگاه سرافرازانه متفاوت از گذشته است.

تأکید بر گسترش روابط ایران و سوریه

مسأله‌ای که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در این دیدار چندین مرتبه بر آن تأکید نمودند، ضرورت گسترش روابط دو کشور بود. لذا ایشان فرمودند: «با توجه به روحیه نشاط و اراده بالا در شخص رئیس‌جمهور و دولت ایران برای گسترش همکاری‌ها با سوریه، باید تلاش کرد روابط دو کشور بیش از گذشته ارتقا یابد».

رهبر انقلاب، روحیه و نشاط رئیس‌جمهور سوریه را زمینه‌ساز انجام کارهای بزرگ برشمردند و گفتند: «شخص رئیس‌جمهور و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز واقعاً با نشاط و دارای روحیه و اراده بالایی هستند و به موضوع سوریه اهتمام و انگیزه جدی دارند که باید از این فرصت برای ارتقاء بیش از پیش روابط دو کشور استفاده کرد.» مقام معظم رهبری مدظله العالی تأکید کردند: «این پیوند و ارتباط برای هر دو کشور حیاتی است و نباید بگذاریم ضعیف شود بلکه باید آن را هر چه ممکن است تقویت کنیم.»

عزم ملی از سوی دو طرف برای توسعه و تعمیق روابط تهران- دمشق نشان می‌دهد که این رابطه‌ مستحکم و ناگسستنی است و طبعاً توسعه این روابط از حوزه مستشاری نظامی و امنیتی به سایر حوزه‌های اقتصادی، سازندگی، سیاسی و علمی کشیده شد و در دستور کار روسای جمهور دو کشور قرار دارد.

همچنین در این دیدار، آقای بشار اسد با تشکر از مواضع و حمایت‌های ملت و دولت ایران و همچنین با گرامی‌داشت یاد شهید سلیمانی، نکات مهمی را مطرح نمودند که برخی از آنها عبارتند از:

حقانیت راه ایران

ایستادگی و مواضع پایدار ایران در ۴ دهه گذشته در مسائل منطقه و بویژه موضوع فلسطین، به همه مردم منطقه نشان داد که راه ایران، راه درست و اصولی است.

ایستادگی بر اصول امام خمینی ره زمینه پیروزی

ایستادگی ملت ایران بر مبانی و اصول امام خمینی ره که با همت جنابعالی نیز ادامه یافت، زمینه‌ساز پیروزی‌های بزرگ ملت ایران و مردم منطقه بویژه مردم فلسطین شد.

حفظ اصول و مبانی ضامن بازسازی خرابی‌ها

خرابی‌های جنگ را می‌توان بازسازی کرد اما اگر مبانی و اصول از بین بروند، قابل بازسازی نیستند.

کمک معنوی ایران به سوریه

برخی تصور می‌کنند حمایت ایران از جبهه مقاومت، حمایت تسلیحاتی است در حالی‌که مهمترین حمایت و کمک جمهوری اسلامی، دمیدن روحیه مقاومت و استمرار آن است.

روابط دو کشور مانع حاکمیت رژیم صهیونیستی:

آنچه باعث شد رژیم صهیونیستی نتواند بر منطقه حاکم شود، روابط راهبردی ایران و سوریه است که باید با قدرت ادامه یابد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش همه دیدگاه ها