اقتدار ایران در اطلس شمالی

مقام معظم رهبری مد ظله­العالی: بازگشت مقتدرانه و عزت‌آفرین ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از مأموریت خطیر دریانوردی پهنه‌ی اقیانوس اطلس را که برای اولین بار در تاریخ دریانوردی کشور انجام شده است، تبریک می‌گویم.

ناوگروه هفتادوپنجم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوبندر مکران و ناوشکن سهند، در مدت 133 روز دریانوردی و پیمایش 44 هزار کیلومتر راه دریایی در بی‌سابقه‌ترین ماموریت تاریخ نداجا و برای اولین بار به اقیانوس اطلس شمالی که همواره حیاط خلوت ایالات متحده آمریکا، انگلیس و فرانسه می­باشد وارد شد.

شوک شدن غربی­ها

آغاز ماموریت پر ماجرای ناوگروه 75 به 12 اردیبهشت‌ماه سال جاری برمی‌گردد، در ابتدای حرکت این ناوگروه رسانه‌های غربی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای که حاکی از قرار گرفتن چند فروند قایق تندرو بر روی عرشه ناوبندر مکران بود، به این نتیجه رسیده بودند که مقصد این ناوگروه کشور ونزوئلا خواهد بود و ایران قصد دارد با در اختیار قرار دادن این قایق‌های تندرو موشک‌انداز به ونزوئلا، نیروی دریایی آمریکا را در حوزه کارائیب به چالش بکشد. اما غافل از آنکه مقصد اصلی سهند و مکران جای دیگری است! با این­حال روز 31 خردادماه امیر دریاداری سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران نشستی خبری برگزار می‌کند و بدون اشاره به مقصد این ناوگروه، اعلام می‌کند که اکنون سهند و مکران در اقیانوس اطلس حضور دارند و به سمت اطلس شمالی دریانوردی خواهند کرد.

در نهایت در روزهای پایانی تیرماه، سهند و مکران که در اقیانوس اطلس شمالی در حال دریانوردی هستند، به سمت کانال مانش ( آبراه میان انگلیس و فرانسه) حرکت می‌کنند و در آن هنگام است که غربی‌ها متوجه مقصد این ناوگروه می‌شوند که بندر سن‌پترزبورگ روسیه است.

روسیه مهرماه سال ۱۳۹۹ از ایران به منظور شرکت در رژه دریایی سیصد و بیست و پنجمین سالگرد تاسیس نیروی دریایی این کشور دعوت می‌کند؛ بهمن همان سال فرمانده معظم کل قوا با اعزام ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش به این ماموریت موافقت می‌کنند و پس از آن مقدمات این ماموریت فراهم می‌شود و نهایتا در ۱۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ دریانوردی سهند و مکران آغاز می‌شود.

با آغاز ماموریت ناوگروه 75 در تاریخ فوق نهایتا این ناوگروه در سوم مردادماه به بندر سن‌پترزبورگ می‌رسد و ناوشکن سهند با افتخار در رژه دریایی سالروز نیروی دریایی این کشور که با حضور سه کشور خارجی ایران، هند و پاکستان برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

اهمیت ماموریت ناوگروه 75

برای دریانوردی‌های طولانی مدت معمولا یگان‌های شناوری به منظور تامین مایحتاج خود باید در بنادری میان راه پهلوگیری کنند، در دنیا تنها سه کشور آمریکا، چین و ایران دارای ناوبندر هستند و امروز نیروی دریایی ارتش با استفاده از ناوبندر مکران قادر به حضور در هر پهنه آبی از جهان خواهند بود.

مسیر طی شده توسط ناوگروه 75 نیروی دریایی به ویژه در قسمت دماغه امید نیک[1] و اقیانوس اطلس به دلیل وجود جریان‌های اقیانوسی از جمله جریان گلف استریم[2]، یکی از خشن‌ترین پهنه‌های آبی دنیا محسوب می‌شود و معمولا فورس دریا در این مناطق بالا است که می‌تواند برای بسیاری از شناورها خطرناک و حادثه‌آفرین باشد.

به طور کلی منطقه دماغه امیدنیک و اقیانوس اطلس به دلیل همین ویژگی‌ها در ادبیات دریانوردی به گورستان کشتی‌ها معروف است چراکه شرایط سخت و خشن این پهنه آبی بسیاری از کشتی‌ها را که تناژ پایین‌تری داشته‌اند به قعر دریا فرستاده.

طبیعتا عبور از چنین آبراهی برای ناوبندر مکران به دلیل تناژ بالای آن (121 هزار تن) چالش عمده‌ای محسوب نمی‌شود، اما برای ناوشکن بومی سهند با وزن 1300 تن، عبور از امواج خروشان در شرایط جوی بسیار نامساعد اقیانوس اطلس یک رکورد  و چالش بی‌سابقه محسوب می‌شود که سهند توانست از این آزمون سربلند بیرون بیاید.

عبور از سد تهدیدات آمریکایی!

علاوه بر چالش‌های طبیعی که در مسیر ناوگروه 75 قرار داشت، دیگر تهدید متصور برای این ناوگروه تروریسم دریایی و شیطنت‌های ایالات متحده آمریکا بود که البته در این ماموریت تهدیدی از نوع تروریسم دریایی متوجه این ناوگروه نشد، اما پدرخوانده تروریست‌ها یعنی ارتش ایالات متحده آمریکا در 3 نوبت سعی در شناسایی و کسب اطلاعات از ناوگروه 75 داشت که در هر سه نوبت، سهند و مکران با استفاده از تجهیزات جنگ الکترونیک خود مانع از اجرای فعالیت مد نظر ایالات متحده شدند.

در حقیقت عبور سهند و مکران از آبراه‌های حساسی مانند کانال مانش، تنگه دوور، خلیج بیسکای، تنگه اسکاژراک، کانال گریت بلت، تنگه جبل‌الطارق، کانال سوئز و … آن هم پیش چشم کشورهایی که تصور نمی‌کردند روزگاری ناوی از نیروی دریایی ایران بتواند تا نزدیک‌ترین آب‌های سرزمینی آنها برود، خود ارزشمندترین دستاورد این ماموریت تاریخی است.

[1]  شبه جزیره صخره‌ای در جنوبی ترین قسمت قاره آفریقا است که در ساحل جنوبی آفریقای جنوبی واقع شده و مشرف به اقیانوس اطلس می باشد.

[2] گلف استریم (به انگلیسی: Gulf Stream)، یک جریان اقیانوسی گرم و قوی است که در اقیانوس اطلس جریان دارد و در حدود ۳۰°W, 40°N، به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش شمالی به شمال اروپا می‌رود و بخش جنوبی به غرب آفریقا.

گلف استریم همچون رودخانه‌ای در میان آب‌های اقیانوس، پیشروی می‌کند و پهنای آن از مجموع پهنای همه رودخانه‌های دنیا بیشتر است.

گلف استریم حدود ۱۰۰ کیلومتر عرض و ۸۰۰ تا ۱٬۲۰۰ متر عمق دارد و سرعت آب در سطح آن ۲٫۵ متر در ثانیه است و حرارتی که توسط آن انتقال می‌یابد برابر با ۱٫۴ پتاوات (۱۵ ۱۰ وات) است که برابر است با صد برابر انرژی مصرفی جهان می‌باشد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش همه دیدگاه ها