جامعیت علمی آیت‌الله مصباح یزدی الگوی پژوهشگران علوم دینی است

مراسم بزرگداشت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی که عصر روز یکشنبه 1400/10/05 در شیراز برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در مراسم بزرگداشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی که عصر روز یکشنبه 1400/10/05 در شیراز برگزار شد، حجت‌الاسلام مجتبی مصباح یزدی، فرزند آن زنده‌یاد، گفت: مراسم بزرگداشت، گاه به خاطر بزرگداشت شخص است که هر مؤمن احترام و حق تکریم دارد و اینکه مرسوم است برای عزیزان مراسم چهلم و سالگرد برگزار می‌شود مطلوب و مورد سفارش دین است اما برخی افراد خصوصیاتی دارند که بزرگداشت آن‌ها صرفاً تکریم یک فرد نیست بلکه بزرگداشت شخصیت، اندیشه‌ها و آثار آن‌هاست.

وی تصریح کرد: معمولاً مراسم بزرگداشت این افراد ازاین‌جهت گرفته می‌شود که از ویژگی‌های آن‌ها که قابل الگوبرداری و درس گرفتن هستند، بهتر استفاده کنیم و اگر درباره علامه مصباح هم‌صحبتی می‌شود بهتراست بیشتر روی این ویژگی‌هایی که برای ما قابل‌استفاده است تمرکز کنیم.

فرزند مرحوم آیت‌الله مصباح با اشاره به شخصیت و کارنامه علمی علامه مصباح خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از دیدگاه‌های آیت‌الله مصباح تحت عنوان رهیافت‌ها و ره‌آوردها در علوم مختلف در چند جلد جمع‌آوری‌شده و برای علاقه‌مندان قابل‌استفاده است مجموعه مقالات هم اخیراً تلخیص شده و در یک جلد به‌صورت فشرده و گزارش ارائه خواهد شد.

وی جامعیت نگاه علمی ایشان و توجه به نیاز روز و پیگیری علوم روز را از ویژگی‌های بارز علامه مصباح برشمرد و ابراز داشت: آیت‌الله مصباح همیشه تأکید داشت باید دقت کنیم که علم ما و چیزهایی که خواندیم به چه درد جامعه می‌خورد.

حجت‌الاسلام مصباح در ادامه به سیره پدر و خاطراتی از ساده زیستی و شاگرد پروری آیت‌الله مصباح پرداخت و ادامه داد: پرداختن به جنبه‌های علمی و مبارزاتی و اخلاص ایشان باعث شده بود خدابرکت به کارشان بدهد زمانی که در مدرسه حقانی تفسیر موضوعی قرآن داشت برای هر موضوع یک بار قرآن را دوره می‌کرد و ایشان کتابخانه یا اتاق مطالعه جدا نداشتند همه‌کارهای علمی و تحقیقی شأن در کنار خانواده بود و تمرکز و دقت نظر عجیبی روی کار داشت و آثار و افکارشان برکت عجیبی داشت.

وی با اشاره به تواضع و ارادت قلبی عمیق آیت‌الله مصباح به مقام معظم رهبری اظهار داشت: جمله معروفی در این باب دارند و زیاد عنوان می‌کردند که هرچه بگردید مثل آقای خامنه‌ای پیدا نخواهید کرد همچنین توصیه دائمی ایشان به اخلاص و توسل به وجود اهل‌بیت زبانزد بود.

حجت‌الاسلام مصباح تأکید کرد: علامه می‌فرمودند کار برای غیر خدا هیچ فایده‌ای ندارد و همیشه وقتی کسی التماس دعا داشت دعا می‌کردند خدا توفیق بدهد که وظایف تان را بشناسید و با اخلاص انجام بدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش همه دیدگاه ها