گفتمان انتفاضه و مقاومت در فلسطین و جهان اسلام؛ مهمترین دستاورد روز قدس

باسمه تعالی

گفتمان انتفاضه و مقاومت در فلسطین و جهان اسلام؛ مهم­ترین دستاورد روز قدس 1401

هر ساله مردم شریف ایران و جوامع آزاده جهان در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به ندای ملکوتی حضرت امام خمینیره پاسخ داده و با مشارکت در تظاهرات و احیای روز قدس، یاد وخاطره آرمان آزادسازی فلسطین را از دست اشغالگران صهیونیست زنده می‌کنند. این سنت سیاسی- عبادی که مورد تاکید همه بزرگان سیاسی و دینی به ویژه رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه­ای دام‌ظله قرار دارد، باعث شده نه تنها همه مسلمانان بلکه تمام آزادگان جهان یاد قدس و فلسطین را گرامی بدارند. به خصوص اینکه امسال مردم روزه­دار و مومن ایران اسلامی پرشور تر از سال های گذشته با شکوه وصف­ناپذیر خود در راهپیمایی روز قدس شرکت نمودند. این ابتکار حضرت امام ره در مورد قبله اول مسلمانان جهان تاثیرات قابل توجه­ای بر معادلات دشمنان اسلام در رویارویی با مساله فلسطین ایجاد نموده که در ادامه به برخی از آنها اشاره می­شود:

 

تقویت آرمان آزادسازی فلسطین

روز قدس امسال در شرایطی برگزار شد که بسیاری از معادلات به نفع آرمان آزادسازی فلسطین تغییر یافته و رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان احساس می­کند که موجودیت جعلی آن در خطر سقوط و اضمحلال است.

قیام مردم فلسطین به ویژه در سه عملیات جهادی اخیر نشان داد که اکنون چهارده میلیون مجموع جامعه فلسطینی هدف واحدی دارند و آن آزادسازی سرزمین اشغال­شده فلسطین است. درست است که بیش از نیمی از این جامعه در آوارگی در خارج از سرزمین فلسطین زندگی می­کند و مردم غزه در محاصره و مردم کرانه زیر یوغ اشغال­اند و فلسطینی­های سرزمین­های اشغالی ۱۹۴۸ زیر یوغ نژاد پرستی قرار دارند اما همه در حفظ هویت خود کوشا هستند و بر خلاف تصور دشمن، خویشتن خود را تحت فشار فاجعه اشغال فراموش نکرده و همچنان با تفکری جهادی در پی آزادسازی این سرزمین هستند. بن گورین رئیس جنبش صهیونیستی و اولین نخست وزیر این رژم بعد از اعلام موجودیت غاصبانه اسرائیل اعلام کرد که بزرگترها می میرند و کوچکترها فراموش می­کنند و این سرزمین برای ما می­ماند اما شرایط آنگونه که بن گورین پیش بینی کرد نرفت و الان و پس از ۷۴ سال از اشغال فلسطین نسل پنجم فلسطین در وفاداری به آرمان فلسطین بیش از پدران خود پایبند است. بسیاری از مراکز مطالعاتی رژیم صهیونیستی اکنون اعلام می­کنند که موجودیت این رژیم بیش از هر زمان در خطر است و از همه طرف در محاصره مقاومت و در تیررس موشک­های آنان قرار دارد.

نکته بسیار مهم این است‌که دو عملیات بئر السبع و اطراف حیفا از سوی فلسطینیانی انجام گرفت که در ام الفحم بزرگ شده وعملا تابعیت این رژیم را دارند و از لحاظ حقوق اجتماعی از مردم تحت محاصره غزه و یا مردم تحت اشغال کرانه باختری شرایط اجتماعی و اقتصادی بهتری دارند و این مساله نشان می­دهد موضوع اصلی مردم فلسطین حقوق فردی و اجتماعی و معیشتی نیست بلکه موجودیت و هویت است. از طرفی برخی از مجاهدان عملیات اخیر از افرادی هستند که قبلا در زندان­های رژیم صهیونیستی بازداشت بوده­اند. این حقیقت نشان می­دهد که سیاست­های سرکوب، زندان، وشکنجه رژیم صهیونیستی نمی­تواند اراده مجاهدان فلسطینی را بشکند بلکه زندان­های مخوف رژیم صهیونیستی به دانشگاهی تبدیل شده که فارغ التحصیلان آن به یقین رسیده که این رژیم تنها  زبان مقاومت و رویارویی را می فهمد و پایان این بحران تنها از طریق مقاومت امکان پذیر است.

با این وجود حتی تلاش برخی از دولتهای عربی که با استغاثه از آمریکا در صدد حمایت از رژیم غاصب اسراییل برآمدند، فایده­ای برای وضعیت این رژیم موقت نداشت؛ چنانچه ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه­ای مدظله­العالی در این خصوص در سخنرانی روز قدس امسال فرمودند: «اگر منظور آنان این است که آمریکا پیش از بیرون رفتن از منطقه، هر مانع را از سر راه تثبیت رژیم غاصب بردارد، اولاً خیانت کرده و برای دنیای عرب ننگ آفریده‌اند، ثانیاً ساده‌لوحی به خرج داده‌اند زیرا کور نمی‌تواند عصاکش کور دگر شود.»[1]

 

حمایت از گفتمان مقاومت در فلسطین

مقام معظم رهبری مدظله­العالی:«تنها با نیروی مقاومت که برگرفته از تعلیم قرآن کریم و احکام اسلام عزیز است، می‌توان مسائل دنیای اسلام و در رأس آن مسئله‌ی فلسطین را حل کرد.»[2]

امروزه اجماع سازی در میان جامعه فلسطینی درباره مقاومت به عنوان تنها راه آزادسازی فلسطین بیش از هر زمان دیگری است. کل فلسطین امروز به صحنه مقاومت تبدیل و همه طرح‌های سازش با دشمن صهیونیست باطل شده است. با امضای سازش نامه اسلو از سوی سازمان آزادی­بخش فلسطین در سال 1993 و تغییر راهبرد این سازمان از مقاومت مسلحانه به گفتگوی سیاسی برای حل بحران، جامعه فلسطینی دچار دوگانگی و اختلاف نظر شد ولی ناکامی جریان سازش در 28 سال گذشته و شهرک‌سازی وسیع رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، مردم را به این  نتیجه رسانده است که این راهکار نتیجه نمی­دهد و اکنون اکثریت قاطع مردم از راهکار مقاومت حمایت کنند و آن را تنها راه پایان دادن به اشغال می دانند. عملیات اخیر در بئر السبع، خضیره، بنی براک و تل آویو و مشارکت افرادی از داخل سرزمین­های اشغالی 1948 و کرانه باختری نشان می­دهد که باور مقاومت در میان مردم فلسطین در حال گسترش است. همچنین از لحاظ تشکیلاتی و انتساب افراد حمله کننده به جنبش حماس، جهاد اسلامی و کتائب الاقصی جنبش فتح نمایان می­سازد که راهکار مقاومت حتی در میان سازمانهای حاکمیتی مانند فتح گسترش یافته و عملا هواداران این سازمان به رهبران خود پیام می­دهند که اگر به فرآیند مقاومت نپیوندند به زودی منزوی خواهند شد.[3] قیام همگانی مردم در روز قدس در حمایت از مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی پایگاه مقاومت در میان افکار عمومی جامعه فلسطینی را به خوبی نمایان ساخت.

 

تقویت جبهه مقاومت

مقام معظم رهبری مدظله­العالی :«شکل‌گیری مقاومت در منطقه‌ی غرب آسیا در دهه‌های اخیر پربرکت‌ترین پدیده‌ی این منطقه بوده است. کیان مقاومت بود که بخش‌های اشغال شده‌ی لبنان را از لوث وجود صهیونیستها پاک کرد، عراق را از حلقوم آمریکا بیرون کشید، عراق را از شرّ داعش نجات داد، به مدافعان سوری در برابر نقشه‌های آمریکا مدد رسانید. کیان مقاومت، با تروریسم بین‌المللی مبارزه می­کند؛ به مردم مقاوم یمن در جنگی که به آنها تحمیل شده است یاری می­رساند.»[4]

پیام روشن حضور مردم و مسئولین در روز قدس، اتحاد و یکپارچگی هر چه بیشتر انقلاب اسلامی ایران با همه مجاهدان اسلامی در سراسر جهان به ویژه مجاهدان فلسطینی است که برای آزادسازی قدس شریف از دست جنایتکاران اسراییلی از بذل جان و مال خویش دریغ نمی­ورزند.

از طرفی مجاهدان فلسطینی هم تعلق خود را به انقلاب اسلامی به خوبی نشان دادند به گونه­ای که قبل و بعد از اجلاس نقب حملاتی را انجام دادند که معادلات آمریکا و اسراییل غاصب را بر هم زد. وزرای خارجه مصر، امارات متحد عربی، بحرین، مغرب در سال جاری با همتای صهیونیستی و آمریکایی در صحرای نقب در جنوب فلسطین اشغالی دیدار داشتند تا هم پیمانی خود را علیه ایران و محور مقاوت اعلام نمایند. این همزمانی حملات با این اجلاسیه نمایان ساخت که مقاومت فلسطین می خواهد به دهان خائنان به فلسطین بزند و دشمن واقعی را به طور شفاف نشان دهد که باید بر علیه آن وارد عمل شد. هدف این اجلاس این بود که ایران و دانش هسته­ای آن را بزرگترین تهدید برای امنیت منطقه نشان دهد ولی مجاهدان فلسطینی با این عملیات پی در پی، دشمن واقعی را به همگان معرفی کرد که باید علیه آن به جهاد برخاست.[5]

 

 

 

دفتر اموراجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه

مدیریت مطالعات و رصد

10 /02/1401

 

[1] . سخنرانی معظم له در روز قدس سال 1401.

[2] . سخنرانی معظم له در روز قدس سال 1401.

[3] . قهرمان عملیات  اطراف تل اویو ضیاء حمارشه،  یکی از مبارزان جنبش فتح است که ریاست آن با محمود عباس است در حالی که این جریان سیاسی فلسطینی رسما مبارزه مسلحانه را نفی می کند.

[4] . سخنرانی معظم له در روز قدس سال 1401.

[5] . برگزفته از خبرگزاری بین الملل قدس.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش همه دیدگاه ها